Followers

Monday, October 24, 2011

Astro First Untungkan Cetak Rompak | Berita Harian Online

Astro First Untungkan Cetak Rompak | Berita Harian Online:

Astro First Untungkan Cetak Rompak


KUCHING: Langkah stesen televisyen berbayar Astro memperkenalkan Astro First bagi pelanggannya menonton filem tempatan terkini tanpa perlu ke pawagam dilihat dimanfaatkan sepenuhnya industri cetak rompak.

Tinjauan mendapati cakera padat video (VCD) dan cakera padat digital (DVD) filem tempatan terbaru seperti “Kongsi” dan “Seru” yang masih ditayangkan di pawagam dan Astro First sudah memenuhi pasaran.

Dijual pada harga serendah RM5 hingga RM6 bergantung kepada pakej dan juga keupayaan pembeli berunding, ‘lanun’ cetak rompak ini tanpa silu mengaut keuntungan berkali ganda secara mudah.

“Ini nilai untuk wang anda lah kawan, kerana kualiti audio dan visualnya bagus dan masih ditayangkan di pawagam,” kata seorang penjual VCD dan DVD cetak rompak ketika ditanya sama ada filem itu dirakam menerusi Astro First.

Diuar-uar sebagai “yang pertama seumpamanya”, Astro First dilancarkan pada 13 Januari lepas dan mengenakan caj RM15 bagi sebuah filem yang disiarkan menerusi saluran 480 dalam tempoh dua minggu filem itu ditayangkan di pawagam.

Astro First dikatakan dapat membantu pelanggannya berjimat memandangkan sekeping tiket untuk menonton wayang di pawagam boleh mencecah belasan ringgit.

Sementara itu, Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Sarawak Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman ketika dihubungi berkata penjualan DVD dan VCD sedemikian melanggar Akta Hakcipta 1987.

Bagaimanapun kata beliau, usaha mengesan dalang kegiatan itu memerlukan kerjasama semua pihak.

“Terserah kepada penerbit filem, pengedar dan Astro untuk mengambil langkah seterusnya dan adalah lebih baik jika mereka membuat laporan rasmi bagi memudahkan kami mengambil tindakan,” katanya. -BERNAMA

Sumber : http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/6/10/mstar_berita/20110610161126&sec=mstar_berita


'via Blog this'

No comments:

Post a Comment